وبلاگ سید جلال سیدیزدی

تمرین‎های اضافه

چهارشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۰۷:۱۷ ب.ظ

سلام

برای آماگی بیشتر شما برای امتحان تعدادی نمونه سوال در ادامه داده شده است. نیازی به ارسال پاسخ آنها نیست. (نمره هم ندارد!)

- برنامه‌ای بنویسید که 3 عدد دریافت کرده و بزرگترین و کوچکترین آنها را چاپ کند.

- برنامه‌ای بنویسید که تعدادی عدد طبیعی دریافت کرده، بزرگترین آنها را چاپ کند. کاربر در انتها -1 را وارد می‌کند.


- برنامه‌ای بنویسید که دو عدد دریافت کرده بزرگترین مقسوم علیه مشترک آن دو را چاپ کند. برای این کار از روش نردبانی استفاده کنید: در این روش، ابتدا عدد بزرگتر را بر دیگری تقسیم می‌کنیم و سپس عدد کوچکتر را بر باقی مانده‌ی تقسیم مزبور تقسیم می‌کنیم و این عمل را تا جایی که باقی‌مانده صفر شود ادامه می‌دهیم، آخرین باقی‌مانده غیرصفر، بزرگترین مقسوم علیه مشترک دو عدد است.


- برنامه‌ای بنویسید که مقدار e (عدد نپر) را طبق مجموع زیر حساب کند. برنامه باید عدد n را دریافت کرده و n جمله‌ی اول مجموع را با هم جمع کرده و حاصل را چاپ کند.



e = 1 + 1/1! + 1/2! + 1/3! + ...


- برنامه‌ای دیگری بنویسید که مقدار e (عدد نپر) را طبق مجموع بالا حساب کند. برنامه باید epsilon (عددی کوچک) را دریافت کرده و تا زمانی که مقدار جمله‌ی جدید در مجموع فوق از epsilon بیشتر است ادامه دهد. زمانی که مقدار جمله جدید از epsilon کمتر شد جمع کردن را متوقف کرده و حاصل را چاپ کند.


- برنامه‌ی بنویسید که یک عدد دریافت کرده، آن را به عامل‌های اول تجزیه کند.

راهنمایی: ابتدا باید عدد را بر 2 تقسیم کنید و این کار را تکرار کنید تا اینکه دیگر بر 2 قابل تقسیم نباشد. تعداد تقسیم‌ها توان عدد 2 خواهد بود. عدد 2 و توان مربوط به آن را مانند مثال چاپ کنید. سپس حاصل را بر 3 تقسیم کنید و این کار را تکرار کنید تا دیگر بر 3 قابل تقسیم نباشد. 3 و توان مربوط به آن را چاپ کنید. حال به عدد 4 می‌رسیم ولی حاصل قطعاً بر 4 قابل قسمت نیست (چرا؟) پس آن را نمی‎نویسیم. بعد به سراغ 5 می‌رویم و همینطور تا آخر. مثال:

Enter a number: 60

2 ^ 2

3 ^ 1

5 ^ 1


موفق باشید

  • سید جلال سیدیزدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی