وبلاگ سید جلال سیدیزدی

رفع اشکال

يكشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۳، ۱۰:۳۳ ق.ظ

سلام دوستان

اشکال های خود را در قسمت نظرات این مطلب بپرسید.


توجه: مطلب مربوط به پروژه پایانی را دوباره ببینید.


موفق باشید.



  • ۹۳/۰۱/۳۱

نظرات  (۱۴۳)

سلام وقت به خیر

توی netbeans من وقتی میخوام وارد قسمت SOURCE بشم وارد نمیشه یعنی روی دستور (GO TO SOURCE (CTRL+SHIFT+B کلیک که میکنم وارد نمیشه

من به تازگی تیم نت بینرم رو عوض  کردم متونه مشکل از اون قسمت باشه؟؟

پاسخ:
سلام ممنون
متاسفانه من چند وقتی هست که با nb کار نکردم و جدیداً از IntelliJ استفاده می‌کنم.
سالم و موفق باشید

سلام استاد، چرا با این کد نمیشه یک فایل سریالی را داخل پوشه سورس برنامه ذخیره کرد؟ و این کد خطا میده
 ObjectOutputStream stream = new ObjectOutputStream(new FileOutputStream(getClass().getResource("StorageInformation.ser").toURI()));
stream.writeObject(map);
stream.close();

پاسخ:
سلام
من با این روش کار نکرده ام ولی فکر می کنم نکات زیر به شما کمک می کند.
  • کلاس FileOutputStream سازنده ای ندارد که شی ای از کلاس URI بگیرد.
  • شما می خواهید اطلاعات رو در فایل StorageInformation.ser ذخیره کنید و چون این فایل در ابتدا وجود ندارد خطا می دهد.
  • روش گفته شده سر کلاس رو اگر استفاده کنید کار مورد نظر رو انجام می دهد. فقط مسیری به فایل ندهید:

ObjectOutputStream stream = new ObjectOutputStream(new FileOutputStream("StorageInformation.ser"));
موفق باشید.

سلام استاد
کلاس دیتابیسمون میتونه سوپر کلاس کلاس گرافیک باشه؟در غیر این صورت ما به متد هایadd,get,search,showتو کلاس گرافیک دسترسی نداریم .
پاسخ:

سلام

این از اون سوال هاست

آیا

GUI is-a Database?!

دیتابیس باید فیلدی در GUI باشه. پروژه ی address-book-v1g را در فصل 12 ببینید.

موفق باشید.

سلام استاد خسته نباشد
برای تفکیک کلاس اصلی به دو کلاس گرافیکی  و دیتابیس ،تو گذاشتن اکشن لیستنر مشکل داریم.
می تونیم در کلاس دیتا بیس که کلاس اصلیه با گرفتن دکمه ها از  کلاس گرافیک وگذاشتن اکشن لیستنر  های کلاس گرافیک در کلاس دیتابیس انجام بدیم یایانه؟
اگه راه دیگه ای  است میشه راهنمایی کنید.
پاسخ:
سلام ممنون
نه.
در کلاس GUI با زدن دکمه از اطلاعات داده شده شی بسازید و به کلاس دیتابیس اضافه کنید. (با فراخوانی متدی از کلاس دیتابیس)
در دیتابیس هیچ مولفه گرافیکی نباشد.
موفق باشید.
سلام خسته نباشید
ببخشید متد comareTo رو باید تو ساب کلاس ها هم ینویسیم تو پروژه؟
فردا عصر هم هستین؟
پاسخ:
سلام
ظاهراً نیازی نیست.
مگر اینکه بخواهید اشیاء زیر کلاس ها را جداگانه مرتب کنید. (بر اساس فیلدهای غیر مشترک)
موفق باشید.
سلام استاد
خسته نباشید
چه طور میشه با کلیک بر یک line از JTabel ،از اطلاعات او line استفاده کرد؟

سلام استاد
خسته نباشید
لطفا روش حرف یک فایل باینری و متنی رو تئ ضیح بدید(مثال بزنید)
ممنون
پاسخ:
سلام
برای حذف فایل از کلاس File استفاده کنید.
موفق باشید.
سلام استاد ببخشید اگه مثلا پارامتر دریافتی String نبود (در حالی که باید باشد) یا کاربر به جای String ،  عدد صحیح وارد کرد، از طریق if چطوری باید بنویسیم، یعنی شرطش چی باید باشه؟
لطفا راهنمایی کنید
پاسخ:
سلام
کاربر هر چه بنویسید String است. حتی 123.
اگر می خواهید عدد نباشد یک راه این است که حرف به حرف چک کنید.
راه دیگر این است که تبدیلش کنید به عدد. اگر تبدیل موفقیت آمیز بودحتماً عدد بوده است.
موفق باشید.
سلام. سوپر کلاس مورد نظر و زیر کلاس هایش، میتونن متد خاصی غیر از سازنده شان و متدهای getter , setter  نداشته باشند؟
مثلا متد اضافه کردن کالا به انبار در کلاسی خاج از این کلاسها، نوشته شود و درون این متد تنها شی هایی از این کلاس ها رو به یک آرایه لیست اضافه کند
پاسخ:
سلام
باید همینطور باشد که شما گفتید.
موفق باشید.
سلام استاد
فردا دانشگاه تشریف دارین؟
پاسخ:
سلام
بله.
موفق باشید.
پاسخ:
سلام
با متد getSelectedItem یا getSelectedIndex.
لینک زیر رو ببینید:
http://docs.oracle.com/javase/tutorial/uiswing/components/combobox.html

موفق باشید.

استاد اینکه نوشتید دریافت فیلد های کالا و نمایش کالاهای متانظر با ان یعنی کالا ها به شکل گرافیکی نمایش داده بشن؟
پاسخ:
سلام
مثلاً در JTable یا JTextArea نمایش داده شود.
موفق باشید.
سلام استاد
خسته نباشید
استاد تو قسمتی از برنامه ام وقتی یک اتفاقی بیافته یه پیغام برای کاربر نمایش می ده حالا مثلا گفتم اگر کاربر 1 رو انتخاب کرد این پیغام رو نمایش بده خوب بعد حالا می خوام اگر کاربر 1 رو انتخاب کرد و بعد از اینکه پیغام چاپ شد از برنامه خارج نشیم و دوباره برگردیم به مکانی که کاربر قراره بین 1 و 2 یکی رو انتخاب کنه باید چه کار کنیم  ؟
اگر بخواهیم با if بنویسیم ممکنه کاربر 100 بار بخواد 1 رو بزنه اون وقت باید تا بی نهایت  کد بزنیم چه کار کنیم که به جای خروج از برنامه یک مرحله به عقب برگردیم؟
پاسخ:
سلام ممنون
سوالتون مبهمه.
حضوری مراجعه کنید.
موفق باشید.
سلام استاد،خسته نباشید
ببخشید میخواستم بپرسم که همه نمرات باید تا 7 تیر رد شده باشند؟
پاسخ:
سلام
ظاهراً آخرین مهلت 8 تیر است.
باز ه هم سلام
منظورم برای نمایش اطلاعات برای کاربر هست
پاسخ:
سلام
پکیج های third party برای این کار هست.
در وب جستجو کنید.
موفق باشید.
استاد پس تو صورت پروژه هم که گفتید جستو جو می تونه با قسمت حذف  ادغام بشه منظورتون همینه دیگه وقتی بخواهیم کدی بنویسیم که کالایی رو با جزییاتش حذف کنه پس باید اول بگردیم پیداش کنیم پش در واقع جستو جو هم انجام شده دیگه ایا نیازی هست که دو باره یک متد جس تو جو هم براش بنویسیم یا نه؟
پاسخ:
سلام
یک بار کافیه.
ادغام کنید.
موفق باشید.
استاد ایا نمره پروژه امکان دارد که از 3 نمره افزایش یابد؟ بسته به سطح پروژه بچه ها؟
خواهش مندم ازتون کمک کنید که این درسو پاس شیم به خدا برای این درس زحمت کشیدیدم ؟
پاسخ:
سلام
فعلاً چنین تصمیمی ندارم.
ولی تلاشتون رو بکنید.
موفق باشید.
سلام استاد
موقع حذف کالا ایا کاربر مشخصات کامل کالایی که قراره حذف بشه رو وارد می کنه مثلا فرض کنیم کالا توپ باشه ایا کاربر می گه که فقط یک توپ حذف شود یا اینکه مثلا توپ ابی  با سایز کوچک با قیمت .... حذف شود؟
پاسخ:
سلام
حذف کردن زمانی انجام می شود که کاربر (فروشنده، انبار دار) کلایی را می فروشد. مثلاً خریدار کالای مشخصی را می خرد.
پس حالت دوم درست است.
موفق باشید.
سلام استاد
خسته نباشید
میخواتم بدونم در جاوا t\ چرا کار نمیکنه؟
و این که در جاوا برای نمایش اطلاعات په طور میشه یک chart درست کرد؟
پاسخ:
سلام
در ترمینال کار می کند. اما ظاهراً در GUI کار نمی کند.
یک راه حل استفاده از HTML است:
String s = "<html><pre>Hi\tbye!</html></pre>";
System.out.println(s);
JOptionPane.showMessageDialog(null, s);
منظور چه نوع چارتی است؟
موفق باشید.
سلام استاد
میخواستم بپرسم چطوری میشه در یک textfeild که کاربر قراره عدد وارد کنه بررسی کنیم که حرف وارد نکرده باشه؟؟

آیا کد زیر اشتباهه؟

(num.contains("[abcdefghijklmnopqrstuvwxyz/*-+.!@#$%^&*()_=]"))
پاسخ:
سلام
اطلاعات رو بگیرید و بررسی کنید. اگر درست نبود با دیالوگ (مثلاً دیالوگ های استاندارد JOption) پیغام بدهید که درست وارد کند.
موفق باشید.

سلام استاد

خسته نباشید

من هر چی میگردم نمیتونم پروژه کار با فایلو پیداکنم.لطفأ در پاسخ لینکشو یهار دیگه بذارید.

ممنون

پاسخ:
سلام ممنون
لینک1
لینک2
موفق باشید.
سلام
من قسمت دوم اینو نمی فهمم مخصوصا نحوه نوشتن ادرس فایل؟
 File f = new File(getClass().getResource("point/points.txt").toURI());
اخه چرا اسم فولدرشو ننوشته اخه؟
پاسخ:
سلام
چیزی که تدریس نشده در امتحان نمی آید.
موفق باشید.
استاد فردا سوالات مفهمومی هم میاد؟؟
پاسخ:
سلام
شاید.
موفق باشید.

سلام.
خسته نباشید.
وقتی یک شی دارای فیلد static باشه بعد از ذخیره به روش serializable ،فیلد موقع deserialization(یعنی خواندن از فایل باینری)null میشود!راه دسترسی به ان چیست؟
پاسخ:
سلام ممنون
راهی ندارد!
موفق باشید.
سلام .مهلت تحویل پروژه کی هست؟
پاسخ:
سلام
هفته ی بعد!
جزئیاتش بعداً.
موفق باشید.
سلام استاد.

معنی این جمله چیه؟

       You can't serialize a Pond object if its Duck Instance variable refuses to be serialized (by not Implementing Serializable).

پاسخ:
سلام
اگر اشتباه نکنم برنامه ش توی اسلاید بعد است.
میگه نمی توان شی ای از کلاس Pond  رو با روش serialized ذخیره کرد اگر فیلدی از کلاس Duck داشته باشد و Duck اینترفیس Serializable رو implement نکرده باشد.
موفق باشید.
سلام
میشه دستور assert رو یه بار دیگه توضیح بدین لطفا؟

پاسخ:
سلام
assertion برای چک کردن درست بودن برنامه به کار می رود و در صورت فعال شدن نشان دهنده وجود اشکال (bug) در برنامه می باشد.
برای استفاده، جلوی دستور assert یک عبارت منطقی که از نظر ما باید درست باشد می نویسیم. اگر در زمان اجرا مقدار عبارت منطقی true نباشد، خطای assertion می دهد.
موفق باشید.
سلام استاد
خسته نباشید

این مبحث انواع خطاهارو چطوری بخونیم. تعداد خطاها زیاده و برای هر برنامه ای که میبینیم مدل مختلف داره.    میشه یه منبعی معرفی کنید که همه مدل هاشو گذاشته باشه؟

ممنون.
پاسخ:
سلام
منظورتون کدوم قسمت است؟

سلام
خسته نباشید.
دستور assert رو چه طور فعال کنم؟

پاسخ:
سلام
در نت بینز به مسیر زیر بروید
Run -> Set Project Configuration -> Customize
و در قسمت VM Options عبارت ae- را بنویسید.
موفق باشید.

سلام

استاد از گرافیک تو امتحان سوال میاد؟ممنون

پاسخ:
سلام

گرافیک در امتحان نیست.

موفق باشید.
استا  میشه پاسخ تمرین مدیر و کارمند رو بذارین؟
گمش کردم
پاسخ:
سلام
http://bayanbox.ir/id/3653366387612542276
موفق باشید.
استاد متد value of کلاس string چی بر می گردونه؟
پاسخ:
سلام
رشته!
http://docs.oracle.com/javase/7/docs/api/java/lang/String.html
موقق باشید.
سلام من اینو نمیفهمم که داره چیکار میکنه :
private void fillDefaultResponses()
{
Charset charset = Charset.forName("US-ASCII");
Path path = Paths.get(FILE_OF_DEFAULT_RESPONSES);
try(BufferedReader reader =
Files.newBufferedReader(path, charset)) {
String response = reader.readLine();
while(response != null) {
defaultResponses.add(response);
response = reader.readLine();
}
}
catch(FileNotFoundException e) {
System.err.println("Unable to open " +
FILE_OF_DEFAULT_RESPONSES);
}
catch(IOException e) {
System.err.println("A problem was encountered reading " +
FILE_OF_DEFAULT_RESPONSES);
}
// Make sure we have at least one response.
if(defaultResponses.size() == 0) {
defaultResponses.add("Could you elaborate on that?");
}
}
}
پاسخ:
سلام
کارهای معمول.
در برنامه پشتیبانی فنی (technichal support) به جای اینکه پاسخ پیش فرض را در برنامه بنویسیم، می توان آنها را در یک فایل قرار داد.
متد بالا فایل رو باز کرده و جملات رو تا آخر فایل می خواند و در defaultResponses قرار می دهد.

شرط آخر هم برای این است که اگر هیچ جمله ای در فایل نبود و یا فایل به هر دلیلی باز نشد، یک پاسخ پیش فرض داشته باشیم.

متد خوبی است!
موفق باشید.
کاربرد خود کلاس collection  رو هم بگین چیه؟

پاسخ:
سلام
Collection اینترفیس است نه کلاس. کلاکشن های مختلف از جمله ArrayList اون رو implement کرده اند.
موفق باشید. 
استاد سلام
ببخشید اگر ما در بدنه متد ای که مستعد خطا است try-chatch ننویسیم باید یا اون رو throws کنیم در signature که در این صورت پرتاب می شه واسه یه متد دیگه  یا باید  throw کنیم در این حالت توضیح بدید که چه اتتفاقی می افته.
مرسی
پاسخ:
سلام

" یا باید  throw کنیم" درست نیست.

شما در متد خودتان از یک متد استفاده می کند. این متد مستعد خطاست.
  • یا try-catch می کنید که به این کار مدیریت استثناء (exception handling) گوییم.
  • یا try-catch نمی کنید و در header متد اعلان می کنید که این متد استثناء پرتاب می کند (دقت کنید استثائی را که متد پرتاب می کند، خودش ایجاد نکرده بلکه متد ایجاد کرده است.) به این کار انتشار استثناء گوییم (propagating exception).

در هیچ حالتی خود متد استثناء پرتاب نمی کند.


موفق باشید.

استاد من واقعا comprator و comprable رو قاطی کردم !
کاربرداشون رو نمی فهمم ؟
فرقشون رو نمی فهمم؟
خواهش می کنم ازتون که یک توضیح جامع بدین . با تشکر
پاسخ:
سلام

Comparable : خود شی خودش را با بقیه مقایسه می کند (با متد compareTo). خودش Comparable است.
Comparator: یک شی دیگر که Comparator است اشیاء رو مقایسه می کند (با متد compare).

مثال های سر کلاس رو مرور کنید.
موفق باشید.

سلام استاد
میشه بگید در تمرین کارمند و مدیر قسمتی از جوابی رو که نوشتید رو نفهمیدم.
این this دقیقا چیه و چکار میکنه؟
ممنون.


private void register(){                // very Jaleb!!!
        if(manager != null)
            manager.addEmp(this);
    }
پاسخ:
سلام
50 درصد کار همین جاست!

وقتی a مدیر b است، مسلماً b کارمند a است.

کد بالا قسمت دوم عبارت بالاست. داره کارمند یعنی this رو به لیست کارمندان manager اضافه می کند.

موفق باشید.

for(Iterator<Rabbit> it = rabbits.iterator();

        it.hasNext(); ) {

    Rabbit rabbit = it.next();

    rabbit.run(newRabbits);

    if(! rabbit.isAlive()) {

        it.remove();

    }

استاد ببخشید من این شرط for رو نمی فهمم چیه؟
بعد یه سوال دیگه استفاده از abstract کددابلیکیشن رو هم کاهش می ده نه؟
و یه سوال دیگه از مباحث گرافیکی هم سوال میاد ؟
پاسخ:
سلام

گرافیک در امتحان نیست.

به پروژه ی روباه و خرگوش فکر کنید. آیا متد انتزاعی act منجر به حذف کد تکراری شد یا نه؟

در کد بالا برخلاف معمول که iterator رو با while استفاده می کردیم، از for استفاده کرده. ساده است. شرط خروج از حلقه.

موفق باشید.
استاد تو کامنت بالایی می شه this رو هم توضیح بدید؟
پاسخ:
؟
سلام
استاد مفهوم این چیه :
•Checked exceptions
–Subclass of Exception
–Use for anticipated failures.
–Where recovery may be possible.
•Unchecked exceptions
–Subclass of RuntimeException
–Use for unanticipated failures.
–Where recovery is unlikely.

پاسخ:
سلام
میگه
  • استثاء هایی که توسط کمپایلر چک می شوند، زیر کلاسی از کلاس Exception هستند و برای خطاهای پیش بینی شده استفاده می شوند (یعنی جایی که احتمال خطا هست مثل کار با فایل) و زمانی که رفع کردن خطا ممکن است.
  • استثاء هایی که توسط کمپایلر چک نمی شوند، زیر کلاسی از کلاس RuntimeException هستند و برای خطاهای غیر قابل پیش بینی به کار می روند یعنی زمانی که رفع خطا غیر محتمل است.

موفق باشید.


سلام استاد.
خسته نباشید.
چرا در override کردن متد equals و compareToبا object.field میتونیم به فیلد ها دست پیدا کنیم
پاسخ:
سلام ممنون
درصورتی که object شی ای از همین کلاس باشد این کار امکان پذیر است.
دلیلش هم اینه که object شی ای از همین کلاس است!
به عبارت دیگر شما علاوه بر فیلدهای this به فیلدهای هر شی دیگری از این کلاس که در کلاس قابل دسترسی باشد (مثل پارامتر other) دسترسی دارید.
موفق باشید.
سلام
استاد الان ما برای خوندن و نوشتن از همینن روش های شما استفاده کنیم یا از متد های کلاس files که حل تمرین گفتن؟
پاسخ:
سلام.
هر روشی که می دانید. فقط باید اجرا شود و درست کار کند.
موفق باشید.
استاد من هیچی از فایل ها نمیفهمم :(
پاسخ:
سلام
مثال های اسلاید زیر و کتاب را مطالعه کنید. سوال داشتید بپرسید.
اسلاید
موفق باشید.
استاد میشه یه مثال از اون try که گفتین در اون فایل به صورت اتوماتیک close میشه بگین؟
پاسخ:
سلام
کد 12.20 صفحه ی 451 کتاب.
موفق باشید.
استاد فایل دودویی فقط برای نوشتن و خوندن اشیا استفاده می شن؟
اگر می شه فرق بین فایل های متنی و دودویی را مختصرا توضیح بدین.
پاسخ:

سلام

بله.

فایل ها از لحاظ نحوه ی ذخیره اطلاعات به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

- فایل های متنی

- فایل های باینری


فایل سریال در واقع فایلی باینری است که اشیاء در آن به نحو خاصی ذخیره شده اند. به این صورت که ابتدا حالت شی (state) به جریانی از بایت ها(Byte stream) تبدیل شده و سپس در فایل ذخیره می شود.

عکس این عمل  deserialization  نام دارد و در طی آن جریان بایت ها به شی تبدیل می گردد. به بیان دقیق تر یک شی بدون اجرا شدن سازنده ی آن ایجاد شده و سپس فیلدها با مقادیری که در فایل ذخیره شده است مقدار دهی می گردد.

Serialization دخیره ی و بازیافت اشیاء در فایل را آسان می کند.

موفق باشید.

سلام استاد.
برای نوشتن تو یک فایل متنی باید اول یک FileWriter  بسازیم بعد از متد write توش استفاده کنیم درسته ؟
بعد برای خوندن از فایل ازbufferedReader باید استفاده کنیم دیگه درسته ؟
و از scaner  زمانی استفاده می کنیم که داده هامون از انواع مختلفی باشن؟
پاسخ:
سلام
بله.

شی ای از BufferedReader که به شی ای از FileReader «وصل» شده است.

بله. معمولاً زمانی که فایل هم ساختار مشخصی دارد.

همه ی موارد بالا را با برنامه های ساده امتحان کنید تا کاملاً مسلط شوید.
موفق باشید.
سلام استاد
ببخشید تو پروژه FileProcessing  من دو تا قسمت رو متوجه نمی شم:

1-Path p = Paths.get("d:\\java test");
        System.out.println(p.toAbsolutePath());
اخه چرا داخل ارگومان get این جوری نوشته java test چرا هیچ پسوندی نداره؟

2- f.createNewFile();
این متد یک فایل ایجاد می کند؟
پاسخ:
سلام
1) java test اسم پوشه است و مسلماً پسوند نمی خواهد.
2) بله.

دقت کنید دو روش برای ایجاد فایل وجود دارد. یکی با این دستور که یک فایل خالی ایجاد می کند. این کار شبیه محیط my computer است.
روش دوم با ایجاد فایل به قصد نوشتن (چه متنی، چه باینری) با کلاس های FileWriter یا ObjectOutputStream.

موفق باشید.
سلام استاد
دو تا سوال دارم یه خواهش.
سوال اول اینکه در مورد همون JDialog که امروز صحبت کردیم. من نوشتم ولی نمیدونم  باید چکار کنم. چطوری داخلش کد بنویسم مثل فریم.
اگه یه نمونه کد خیلی مختصر بزارید ممنون میشم اگر هم وقت ندارید یا بالاخره وقت گیره و میخواید سوال طرح کنید باشه برای پنج شنبه.
سوال دومم در مورد فایل های باینری هستش که خب تو این اسلایدی که گذاشتید برای ذخیره فایل ها به صورت سریالی دو راه وجود داره که خب یکی اینکه یکی یکی شی ها رو ذخیره کنیم : 


Student s1 = new Student("Ali", "92110");
        Student s2 = new Student("Reza", "92108");

.......
ObjectOutputStream stream = new ObjectOutputStream(new FileOutputStream("d:/student.ser"));

            stream.writeObject(s1);
            stream.writeObject(s2);

            stream.close();


یکی هم به این صورت که کل کلاس رو یکجا با تمام فیلد ها و متد ها و اشیا ذخیره کنیم که خب باید serializable رو impelments کنیم. خب حالا تو این تمرین آخری که گذاشتید قسمت آخرش گفتید که فایل سریالی که ذخیره کردید رو دوباره بخونید و داخل لیست قرار بدید.
حالا اینکه ما یه لیست داریم داخل کلاسمون که از نوع point هستش و ما با حالت دوم ذخیره کردیم یعنی کل کلاس رو ذخیره کردیم که یه لیست داخلشه و اون مختصات هم به داخل لیسته.
چطوری باید دوباره یکی یکی مختصات رو بگیریم و داخل لیست قرار بدیم؟؟؟؟

ببخشید استاد این مبحث فایل یکم پیچیدست و من زیاد متوجه نشدم. اگه جایی از قسمت هایی که گفتم اشتباه بود که حتما اشتباه هست یه توضیحی بدید ممنون میشم.

استاد خواهشمم اینه که امتحانتون رو سخت نگیرید. نمیگم اسون بگیریدا میگم سخت نگیرید.

غلط املایی ها رو هم به بزرگواری خودتون ببخشید.
با تشکر.
پاسخ:
سلام
جواب سوال اول بعداً.

جواب سوال دوم:
شما یا باید تک تک نقاط را ذخیره کنید یا لیست نقاط را یک باره.
ولی اینکه کلاسی که لیست داخلش هست رو ذخیره کنید کار درستی نیست.
دلیل اول این است که چیزهای بی ربطی رو ممکنه ذخیره کنید و فضای بیشتری روی حافظه جانبی اشغال کنید.
دوم که مهمتر است اینه که کلاس دیگری رو درگیر خواندن شی ای از این کلاس (یعنی کار با IO) می کنید.
موفق باشید.
سلام استاد
خسته نباشید
این آخرکلاسی غلط املایی بچه ها رو می گیرید قضییه چیه؟
نکنه همین جوری می خواید ورقه هارو صحیح کنید؟؟؟
پاسخ:
سلام
جالب بود!
موفق باشید.
سلام استاد
امکانش هست اون اسلاید های مربوط به فایل های باینری رو بزارید.
من پیداش نمیکنم.
ممنون.
پاسخ:
سلام
اسلاید فایل های سریالی را از لینک زیر دریافت کنید.
fileProcessing

در ضمن "بذارید" نه "بزارید"!
موفق باشید.

سلام استاد.
خسته نباشید.
برای پروژه،کار های گرافیکی رو در یک متد می توان انجام داد یا باید برای  ایجاد هر
component یک متد نوشت؟ 
پاسخ:
سلام ممنون
باید از کلاس های بی نام استفاده شود.
موفق باشید.
سلام استاد.چه طور میشه textField ها رو از حالت مستطیل به استوانه تبدیل کرد؟

پاسخ:
سلام
منظورتون رو متوجه نمی شوم.
بیشتر توضیح دهید یا عکسی از اون بفرستید.
موفق باشید.
سلام استاد . متن کامل پروژه رو نمی زارین تو  سایت ؟ اخه ما کلیات اونو فهمیدیم اما جزییات اون رو اگر بزارید تو سایت خیلی خوب می شه ؟

کد هایی هم که امروز سر کلاس زدید بزارید؟
مرسی
پاسخ:
سلام ممنون
انجام شد.
موفق باشید.
استاد path چی هستش؟

پاسخ:
سلام
به طور عام مسیر یک فایل یا پوشه است. مانند
c:\windows\system32\explorer.exe
ولی Path اینترفیسی است که برای مشخص کردن یک فایل یا پوشه استفاده می شود.
موفق باشید.
سلام استاد
وقتتون بخیر
ببخشید میشه بگین چرا نباید توی runtimeException ها که unchecked هستند،دستور throws رو بگذاریم؟
ممنون
پاسخ:
سلام ممنون
چون این کار منطقی نیست. چرا که در صورت گذاشتن این عبارت در header متد، کلاینت رو مجبور می کنیم فراخوانی متد رو در بلاک try قرار دهد (exception رو handle کند).
حال فلسفه ی وجودی handle کردن exception برطرف کردن خطا است. ولی RuntimeException ها اصولاً قابل برطرف شدن نیستند چرا که اشکال از خود برنامه است.
موفق باشید.

سلام استاد

لطفا در مورد متد های اسکنر یه توضیحی بدید.

مخصوصا input.next()

ممنون

پاسخ:
سلام
ان شاء الله جلسه پنج شنبه.
موفق باشید.
  • daneshjooooooooooooo
  • استاد کارم این شده که بیام سایت شما و ببینم نمره ها رو گذاشتید یا نه؟
    پاسخ:
    سلام
    تا دقایقی دیگر!
    موفق باشید.
    استاد لطفا کد هایی که امروز تو نت بینز نوشتید رو بزارید .
    پاسخ:
    سلام

    برنامه کار با استثناء رو از لینک زیر دریافت کنید.

    exceptionTest

    موفق باشید.
    سلام استاد ما comprable رو نفهمیدیم میشه با این مثال توضیح بدیدکه یعنی چی که یک کلاس از نوع خودش رو پیاده سازی می کنه؟
    public class ContactDetails implements Comparable<ContactDetails>
    پاسخ:

    سلام
    درست متوجه نشده اید.
    یعنی شی ای از این کلاس رو با شی ای که از کلاس ContactDetails است مقایسه می کند. که معمولاً همیشه همان کلاس است.


    Interface Comparable<T

    Type Parameters:
        T - the type of objects that this object may be compared to

    موفق باشید.


    امیدوارم "پرسشگر "جدی نگفته باشه . ما باید به بقیه درسامون هم برسیم
    پاسخ:
    سلام
    ان شاء الله.
    موفق باشید.
    سلام استاد
    فقط خداکنه این همه کلاس اومدن ثمری هم داشته باشه!!!
    پاسخ:
    سلام
    باز هم ان شاء الله.
    موفق باشید.
    سلام استاد خسته نباشید
    استاد ما حتما حتما حتما تا آخرین روز امتحانات یعنی 31 خرداد تا پای حذف ترم ،هم یکشنبه هم سه شنبه هم!!!!!!!!پنجشنبه (اصلا هرروز هفته)کلاس برنامه نویسی پیشرفته رو که رکن اساسی این نظام هست(البته آموزشی!!!) رو می آییم تا شما درستون رو کامل و مبثوت ایراد بفرمایید!!!

    پاسخ:
    سلام ممنون
    ان شاء الله.
    موفق باشید.
    سلام استاد.خسته نباشید.
    تصحیح اوراق حدودا کی به اتمام میرسه؟
    پاسخ:
    سلام
    ان شاء الله قبل از 7 خرداد ماه.
    موفق باشید.
    :|
    استاد ما همه درسا رو به سلامتی این ترم میوفتیم
    و مشروطی حق مسلم ماست
    پاسخ:
    از ما حرکت از خدا برکت!
    موفق باشید.
    استاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد.
    ما هیچ وقتی برای درس خوندن نمی خوایم .(مخصوصا درسایی غیر از درس مهم و شیرین برنامه نویسی)
    پاسخ:
    سلام
    آفرین!
    موفق باشید.
    سلام استاد . یکشنبه جلسه اخره؟
    پاسخ:

    سلام
    کی گفته؟!

    موفق باشید.

    سلام استاد.
    خسته نباشید.
    لطفا در مورد تمربن 23 توضیح بدبد.ما چیزی نفهمیدیم.
    آیا باید همه ی مند های SimutorView رو پیاده سازی کنیم.
    همه ی متدهایش که استفاده نمیشه.!!!!
    پاسخ:
    سلام ممنون
    توضیح داده ام.

    بله. همیشه باید همه ی متدهای اینترفیس رو پیاده سازی کنید.
    حتی اگر استفاده نشود.

    راستی شما چند نفرید؟!

    موفق باشید.
    سلام استاد
    ببخشید که این سوال رو میپرسم شاید زیاد توضیح داده باشید ولی الان دوباره برای من سوال شده.
    دقیقا hashcode چیه و متدش چکار میکنه؟؟؟؟
    ما وقتی متد equals رو override کردیم خب متد hashcode  رو هم override میکنیم ولی چه فایده ای داره؟؟؟ چرا اینکار رو میکنیم؟؟؟
    در کد متد hashcode ما اول یه مقدار به result میدهیم ولی بعدش تغییر میکنه.
    خب این فیلد همش تغییر میکنه و آخرش هم آخرین مقدار رو بر میگردونه چرا ما تمام فیلد ها رو  hashcode‌شون رو حساب کنیم. اونی رو که آخره رو حساب میکنیم.


    int result = 17;
    result = 37 * result + name.hashCode();
    result = 37 * result + id.hashCode();
    result = 37 * result + credits;
    return result;

    مقدار result هر بار تغییر میکنه تا اینکه مقدار آخری رو برمیگردونه.
    چرا دو تا کد بالاش رو مینویسیم؟؟؟؟
    میشه یه توضیح کامل بدید..
    ممنون
    پاسخ:
    سلام
    برای درک جایگاه متد hashCode آزمایش زیر را انجام دهید.
    در یک کلاس equals را پیاده کنید ولی hashCode رو پیاده سازی نکنید و بعد تعدادی شی از اون کلاس رو در یک HashSet بریزید و ببینید آیا تکراری ها رو حذف می کنه یا نه.

    در مورد نحوه نوشتن متد hashCode بیشتر دقت کنید. مقدار result در هر دستور به result دستور قبل وابسته است.
    موفق باشید.
    سلام استاد.
    لطفا یک توضیحی در مورد equals و hashCode بدهید.
    ممنون.
    پاسخ:
    سلام
    برای چک کردن یکسان بودن دو شی ( از نظر محتوا) باید این دو متد را در کلاس مربوطه رونویسی (override) کنیم.
    موفق باشید.
    سلام.
    ممنون از راهنمایی های هوشمندانه شما. 
    پاسخ:
    سلام
    نظر لطف شماست.
    موفق باشید.
    سلام استاد.
    معنی این جمله که در مورد پنهان شدن متد overrideگفته شده چیه؟
     An overriding method can also return a subtype of the type returned by the 
    overridden method. This subtype is called a covariant return type.
    اگه میشه توضیح بدین.
    پاسخ:
    سلام
    معمولاً وقتی یک متد رو override می کنیم، نوع برگشتی متد override کننده با متد override شده یکسان است.
    با این حال متد override کننده می تواند به جای همان نوع برگشتی، زیرنوعی از آن را برگرداند که به آن covariant return type گفته می شود.

    مثلاً اگر متدی Animal برمی گرداند، متد override کننده آن یا باید Animal برگرداند یا زیرنوعی از آن مثل Fox.
    موفق باشید.
    سلام استاد خسته نباشید.
    ببخشید من این قسمت رو نفهمیدن که گفتید : "ولی اگر متد موردنظر رونویسی نشده باشد، به طور معمول به زیرکلاس به ارث می رسید"
    الان مثلا ما زمانی که کلاس jframe رو به ارث میبریم وقتی میخوایم از متد هاش استفاده کنیم دیگه کلمه ی super رو نمینویسیم و مثلا مینویسیم setSize(----------------).
    واقعا متوجه نمیشم.
    چرا اینجا اینطوری مینویسیم؟؟؟؟
    من دارم اشتباه میکنم؟؟؟؟؟
    یه سوال دیگه.
    در مورد درس جلسه ی قبلتون. کلاس های کلاس و ....
    میشه در چند سطر یه توضیحی بدید؟؟
    یکم درکش سخته.
    مثلا کلاس "public class IdFirstComparator implements Comparator<Student>" رو که داخل کلاس دیتابیس تعریف کردید واینا.
    ممنون میشم که یکم توضیح بدید.
    پاسخ:
    سلام ممنون
    لطفاً سوال ها تون رو تک تک ارسال کنید.

    درسته. مثال خوبی زدید. در کلاسی که از JFrame مشتق می شه، نمی نویسیم super.setSize بلکه  فقط می نویسیم setSize. دلیلش هم همان است که گفته شد. یعنی setSize که متعلق به  JFrame است به کلاس ما به ارث رسید و مانند یک متد داخلی فراخوانی می شود.

    هر شی (مثلاً myObject) در جاوا متعلق به یک کلاس (مثلاً MyClass) است و یک شی از کلاس Class متناظر با آن وجود دارد که با متد myObject.getClass به دست می آید و شامل اطلاعاتی در مورد کلاس MyClass است که در زمان اجرا قابل دسترسی و استفاده است. برای امتحان همان چیزی که در کتاب گفته شده کافی است ولی برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.
    http://docs.oracle.com/javase/tutorial/reflect/index.html

    سوال آخر را یکبار دیگر ارسال کنید. اما مشخص کنید کدام قسمت را متوجه نشدید.

    موفق باشید.

    سلام استاد

    چه طور به متد های سوپر کلاس دسرسی داشته باشیم؟حتما باید از دستورsuper.methodName()استفاده کنیم؟

     

    پاسخ:
    سلام
    سوال مهمیه!
    فرض کنیم سوپر کلاس متدی به نام foo داشته باشد و بخواهیم در زیرکلاس آن را فراخوانی کنیم. اگر متد foo در زیرکلاس رونویسی (override) شده باشد، برای فراخوانی متد fooی سوپر کلاس باید از روشی که گفته اید استفاده کنیم.
    ولی اگر متد موردنظر رونویسی نشده باشد، به طور معمول به زیرکلاس به ارث می رسید و مانند یک متد داخلی می توان آن را فراخوانی کرد.
    البته در هر دو حالت  متد fooی سوپر کلاس باید دارای سطح دسترسی public یا protected باشد.
    موفق باشید.
    سلام استاد
     خسته نباشید
    استاد میشه اسلاید هایی رو که امروز درس دادید رو بزارید برای دانلود این بخش اخیر رو فصل 10 نداره!
    ممنون
    پاسخ:
    سلام ممنون
    اسلاید فصل 10 را از اینجا دریافت کنید.
    موفق باشید.
    سلام استاد شبتون بخیر . لطفا کد هایی که امروز سر کلاس زدید رو بزارید تو سایت.
    پاسخ:
    سلام ممنون
    برنامه مرتب کردن لیست دانشجویان را از اینجا دریافت کنید.
    موفق باشید.
    ممنون از توضیحات مختصر وراهگشاتون
    پاسخ:
    سلام ممنون
    موفق باشید
    سلام
    ممنون از توضیحات کامل و جامعی که میدین
    ما هم بهره بردیم
    تشکر
    پاسخ:
    سلام ممنون
    موفق باشید
    سلام استاد خسته نباشید 
    یه سوال :
    چه جوری نوع کلاسی را به کلاس دیگری ارسال کنم ؟
    برای این کار باید نوع کلاس را با متد getClass گرفته و به دیگری بفرستیم و در دیگری با استفاده از Class<?>  دریافت کرده و شی بسازیم ؟؟؟!!!
    یه سوال دیگه Object.class   چه چیزی برمیگرداند؟
    پاسخ:
    سلام ممنون
    متد newInstance را امتحان کنید. لینک زیر مثالی برای این کار دارد:
    http://stackoverflow.com/questions/4872978/how-do-i-pass-class-as-a-parameter-in-java

    شی ای از نوع Class که بیانگر کلاس مربوطه (اینجا Object) است.
    موفق باشید.
    سلام استاد
    خسته نباشید
    iمیشه در رابطه با interface توضیح بدید که اصلا چی هست ؟؟؟ونحوه ی به کاربردنش چی هست؟وکاربردشم چیست؟و چه ارتباطی با اون client تو پروژه شبیه سازی دارد؟استاد مفهوم کلاینت رو به عنوان کاربر نمی فهمم؟
    پاسخ:
    سلام ممنون
    اول بریم سراغ کلاینت.

    شما به رستوران مراجعه می کنید و از گارسون می خواهید برای شما غذا بیاورد. پس شما مشتری (Client) هستید و گارسون خدمتگزار (Server).  در OOP هم همین مفهوم رو داریم:
    کلاس Simulator از کلاس SimulatorView استفاده کرده. پس قاعدتاً کلاس SimulatorView باید کاری برای Simulator انجام دهد. Simulator مشتری است و SimulatorViews سرور.

    اما interface
    interface در مفهوم کلی یعنی خدماتی که یک شی می تواند انجام دهد. دقیقتر: خدماتی که شی "متعهد می شود" که انجام  دهد.
    که همان متدهای public می باشد.
    اما interface به معنایی که در فصل 10 داریم همان مفهوم قبل رو به صورتی دقیقتر در بر دارد: با لیست کردن header متدهایی که همه ی اشیای کلاس implement کننده ی آن متعهد می شوند انجام دهند.
    کمپایلر این تعهد را چک می کند. اگر کلاسی ادعا کرده است که فلان interface رو implement کرده، باید همه ی متد های لیست شده در آن interface را پیاده سازی کند.

    نحوه به کار بردن
    مثلاً در API وقتی کلاسی ادعا کرده که interface خاصی را پیاده سازی کرده، می توان به آن interface مراجعه کرده و لیست کارها را دید. ما این کار را قبلاً انجام دادیم (در فصل 4) زمانی که Iterator را بررسی کردیم.
    فرق نمی کند این Iterator مربوط به ArrayList باشد یا HashSet. چون Iterator است باید (به عبارت دقیقتر متعهد شده) که سه متد next، hashNext و remove را داشته باشد.

    کاربرد: ان شاء الله جلسه فردا.

    موفق باشید.

    سلام استاد

    در cast کردن چرا باید این شرط را بگذاریم اخه هنوز که cast رو انجام ندادیم که objیک متغیر از نوع massagepost باشه والان فقط از نوعPost iهست؟
    if (obj instanceof MassagePost)


    if (obj instanceof MassagePost) { MassagePost post = (MassagePost)obj; }
    پاسخ:
    سلام
    خب همان که می خواهیم تبدیلش کنیم باید قبلش چک کنیم ببینیم هست یا نه. چون اگر از نوع MassagePost نباشد تبدیل غیر ممکن است و خطا می دهد.

    پس می گیم اگر obj از نوع MassagePost هست،
            تبدیلش کن به MassagePost.

    موفق باشید.
    سلام استاد

    data type چیست ؟مثلا در 

    public MountainBike myBike = new MountainBike();
    mybike یک دیتا تایپ می باشد؟

                                                       

    پاسخ:
    سلام
    چیز عجیبی نیست.
    علاوه بر نوع های primitive، هر کلاس یک data type جدید ایجاد می کند. مثل نوع String، Student و غیره.
    موفق باشید.
    سلام استاد
    خسته نباشید
    استاد این یعنی چی که یک متد به ارث رسیده شده با استاتیک شدن در subclass میتونه پنهان بشه؟؟؟پنهان شدن یعنی چه؟
    پاسخ:
    سلام ممنون
    سوال خوبیه!
    لینک زیر رو مطالعه کنید و اگر ابهامی بود سوال کنید.
    http://docs.oracle.com/javase/tutorial/java/IandI/override.html
    موفق باشید.
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    سلام استاد
    خسته نباشید
    ***** *** ***** ***** **** *****
    *** *** **********

    خداکند که خوب ** نمره بدهیدو این اتفاق (پاس شدن ما با روی خوش)شروعی برای فعال ترشدن ما درزمینه برنامه نویسی جاوا باشد وبتوانیم در تابستان هم به شما و راهنمایی هایتان دسترسی داشته باشیم !!!
    با تشکر
    پاسخ:
    سلام ممنون
    ان شاء الله.
    هدفتان باید یادگیری باشد نه نمره.
    سعی من این است که کسانی که این درس را می گذرانند (پاس می کنند) به این هدف نائل شده باشند.
    موفق باشید.
    سلام استاد.
    خسته نباشید.
    تفاوت کلاس های Timer وTime چیه.میشه کارکرد این ها رو توضیح بدید.
    ممنون.
    پاسخ:
    سلام ممنون

    مانند همیشه اولین مرجع برای پاسخ به اینگونه سوال ها Java API documentation است.


    java.sql.Time: A thin wrapper around the java.util.Date class that allows the JDBC API to identify this as an SQL TIME value.

    کاربردش در پایگاه داده است.

    javax.swing.Timer: Fires one or more ActionEvents at specified intervals. An example use is an animation object that uses a Timer as the trigger for drawing its frames.

    java.util.Timer: A facility for threads to schedule tasks for future execution in a background thread. Tasks may be scheduled for one-time execution, or for repeated execution at regular intervals.

    javax.management.timer.Timer: Provides the implementation of the timer MBean. The timer MBean sends out an alarm at a specified time that wakes up all the listeners registered to receive timer notifications.

    موفق باشید.





    سلام . خوب حالا اگر تو همین پروژه networks بیاییم کلاس post را abstract کنیم و از post یک شیئ بسازیم این شی چه فیلد هایی دارد که قبلا نداشت؟
    پاسخ:
    سلام
    دقت نکردید چی شد!
    وقتی یک کلاس abstract شد دیگه نمی شه از اون شی ساخت.
    موفق باشید.
    سلام استاد . ببخشید  مفهوم abstract خوب برای من جا نیوفتاده ! اینکه انتزاعی هست و ........ رو می فهمم اما اینکه چه کاربردی در برنامه داره و اگر نباشه چی می شه رو نمی فهمم ؟ مثلا در پروژه network که ما از abstract استفاده نکردیم مگه چی شد بازم سوپر کلاس و ساب کلاس هامون رو داشتیم و وراثت صورت می گرفت دیگه؟!
    پاسخ:
    سلام
    در پروژه ی network چون کلاس Post رو abstract تعریف نکرده ایم، می تونیم ازش شی بسازیم. ولی اگر دقت کنید می بینید یک شی از این کلاس نه message دارد و نه photo. و فقط فیلدهای مشترک رو دارد. در دنیای واقعی یک شی از کلاس Post باید شامل اطلاعات مفیدی باشد.
    مثلاً تصور کنید من یک مطلب بنویسم که شامل هیچ متنی و تصویری نباشد(!) و شما آن را لایک کنید و درباره اش نظر بدهید (!!).
    خب این چنین مطلبی که اصلاً مطلب نیست.

    کلاس Post هم همین طور است. اگر یک شی ازش بسازیم، چنین شی ای شیء مفیدی نیست و به هیچ کاری نمی آید چون ناقص است. حال برای اینکه جلوی ایجاد چنین شی پوچی را بگیریم کلاس Post را abstract می کنیم تا نتوانیم از آن شی بسازیم.

    موفق باشید.
    در کلاس filde متد adjacentLocations عبارت assert اول  :

    assert location != null : "Null location passed to adjacentLocations";
     
     چیست؟
    پاسخ:
    سوال تکراری است!
    در کلاس filde متد adjacentLocations عبارت assert اول  :

    assert location != null : "Null location passed to adjacentLocations";
     
     چیست؟
    پاسخ:
    سلام
    برای چک کردن این که خانه ای null به این متد داده شده است.
    دستور assert برای تایید درستی برنامه کاربرد دارد و در فصل مربوطه در کلاس بیان می گردد.
    موفق باشید.
    اینو نمی فهمم:

    public Location randomAdjacentLocation(Location location)
        {
            List<Location> adjacent = adjacentLocations(location);
            return adjacent.get(0);
        }
    پاسخ:
    سلام
    این متد می خواهد یکی از خانه های مجاور را به طور تصادفی برگرداند.
    adjacent لیستی از خانه های مجاور است. و اولین خانه (با اندیس صفر) برگردانده می شود.
    سوال: تصادفی بودن کجا اعمال می شود؟
    موفق باشید.
    این دقیقا چه کار میکنه؟  


     Random rand = Randomizer.getRandom();

    و فیلد   BREEDING_PROBABILITY = 0.08;   چی هستش؟

    پاسخ:
    سلام
    متد getRandom از کلاس Randomizer را فراخوانی می کند.
    این متد را بررسی کنید اگر ابهامی بود سوال کنید.
    احتمال زاد و ولد رویاه و یا خرگوش است. یعنی یک خرگوش خاص (یا روباه خاص) هر بار به احتمال 8 درصد فرزند می آورد.
    موفق باشید.
    سلام . لطفا مفهوم abstract رو مختصرا بیلن کنید که چی هست.
    پاسخ:
    سلام
    یعنی کلاس مورد نظر آنقدر انتزاعی (خیالی) هست که نمی توان تجسمی واقعی ازش داشت. مثلاً آیا "حیوان" شاخ دارد یا نه؟!
    یا اینکه چه صدایی دارد؟
    موفق باشید.
    استاد سلام.
    لطفاً راجع به متد hashCode یه ذره توضیح بدید.
    دقیقاً کار این متد چیه؟
    و اگه ما بخوایم بازنویسی کنیم در بدنه ش باید چی بنویسیم؟
    ممنون.
    پاسخ:
    سلام
    لینک زیر رو بخونید اگر باز ابهامی بود سوال کنید.
    http://docs.oracle.com/javase/7/docs/api/java/lang/Object.html#hashCode%28%29
    موفق باشید.
    سلام استاد.
    خسته نباشید.میشه از بحث وراثت تمرین هایی رو به صورت مازاد بزارید.
    بحث یک مقدار سنگین هست.ممنون.
    پاسخ:
    سلام ممنون
    می تونید در وب جستجو کنید. مطالب خوبی پیدا می شه.
    برای مثال لینک زیر رو مطالعه کنید.
    http://docs.oracle.com/javase/tutorial/java/IandI/subclasses.html
    موفق باشید.
    سلام استاد، خسته نباشید
    ساعت رو از سیستم گرفتیم می خوایم ساعت رو به حرکت در بیارییم کلاسی هست که از اون استفاده کنیم؟
    من ازThread.sleep استفاده میکنم اما درست کار نمی کنه،اگه میشه راهنمایی کنید ممنون.

    پاسخ:
    سلام ممنون
    می توانید از Timer استفاده کنید. لینک زیر رو ببینید.
    http://stackoverflow.com/questions/4044726/how-to-set-a-timer-in-java

    موفق باشید.
    سلام استاد . خسته نباشید
    1-متدی هست که زاویه رو برحسب درجه بهش بدیم و بر حسب رادیان بهمون برگردونه؟
    2- وقتی یک خط رسم کردیم با استفاده از drawline متدی هست که همون خط رو پاک کنیم؟
    پاسخ:
    سلام ممنون
    1) با یک جستجوی ساده در کلاس Math می توانید پیداش کنید.

    2) دو کار می شه کرد:
    همان خط را با رنگ زمینه دوباره رسم کنید.
    یا
    یک مربع یا مستطیل روی Panel با رنگ زمینه رسم کنید تا همه چیز را پاک کند؛ سپس خطوط مورد نظر را دوباره رسم کنید.

    موفق باشید.


    سلام به همه.امیدوارم حال همه خوب باشه
    استاد!اگه امکانش هست مثالی رو که از HashCode سر کلاس زدید، رو توی وبلاگ  بذارید.
    ممنون از زحمات بی دریغ شما.
    پاسخ:
    سلام ممنون
    متد hashCode توی اسلاید فصل 9 هست. ولی معمولاً این متد را توسط نت بینز ایجاد می کنیم. همان طور که سر کلاس دیدید.
    از آنجا که هر primitive به گونه خاصی باید در hashCode سهیم بشه و روش خاصی داره، بهتره این کار رو با خود نت بینز انجام دهید.
    موفق باشید.
    سلام استاد.
     متد hashCode از فیلد های boolean و long ارور میگیره.
    میشه توضیح بدید چرا؟
    پاسخ:
    سلام.
    متد hashCode را با خود نت بینز ایجاد کنید. همانطور که در کلاس دیدید.
    موفق باشید.
    سلام استاد . چرا اخر اسلاید های فصل 9 که سطح های دسترسی رو تعریف کرده اون جدولی که شما سر کلاس توضیح دادید و حالتی که هیچی ننویسیم نیست !!؟ 
    لطفا اسلاید های فصل 10 رو هم بزارید.
    پاسخ:
    سلام
    جدول رو از یک سایت اضافه کرده بودم که در لینک زیر موجود است.
    http://docs.oracle.com/javase/tutorial/java/javaOO/accesscontrol.html

    برای فصل 10 اسلاید های قبلی قابل استفاده است.

    با این حال می تونید از لینک زیر اسلایدهای همه ی فصل ها را دریافت کنید.
    اسلایدهای کتاب

    موفق باشید.
    سلام استاد . تو جاوا چه طور می شه یک متن بگیریم و زیر خط دارش کنیم ؟ چه متدی برای این کار هست؟
    پاسخ:
    سلام

    اگر منظورتون در GUI است می توان به طریق زیر عمل کرد:

    JButton button = new JButton("<html><u>" + "OK"+ "</u></html>");

    موفق باشید.



    استاد ببخشید در مورد متد  hashCode سر کلاس توضیح داده شده؟
    اگه میشه یه توضیحی بدین که چی هست و چیکار میکنه...
    ممنون
    پاسخ:
    سلام
    هنوز نه.
    ان شاء الله یکشنبه.
    موفق باشید.
    سلام. چه طوری میشه از متد های ساب کلاس داخل سوپر کلاس استفاده کرد؟
    پاسخ:
    سلام
    به هیج طریق.
    موفق باشید.
    این متد subsequence از کلاس String کارش چیه ؟
    و ایا متد indexof از همین کلاس کارش برگردوندن index مورد نظر است؟
    پاسخ:
    سلام
    شبیه subString عمل می کنه ولی به جای رشته CharSequence بر می گرداند.
    index کاراکتر مورد نظر را بر می گرداند.
    موفق باشید

    سلام . تو پروژه mail  در کلاسMailserver یک list تعریف کرده بعد تو سازنده اش   موقع new  کردن نوشته arraylist این درسته؟
    پاسخ:
    سلام
    جالب بود!
    این همان چند ریختی است که در فصل 9 بحث شد.
    البته یک کم تفاوت داره که در فصل 10 بیان می شود.
    موفق باشید.
    متد های private کجا و چه موقع؟
    پاسخ:
    سلام
    به اینها متد کمکی هم می گویند. معمولاً قسمتی از کار یک یا چند متد دیگر را انجام میدهند.
    در نتیجه از بیرون نباید فراخوانی شوند. پس private.
    موفق.
    سلام . لطفا متد toString  را مختصرا توضیح بدید.
    پاسخ:
    سلام
    متدی است که در کلاس Object نوشته شده است و در نتیجه همه ی اشیاء در جاوا اون رو به ارث می برند.
    در یک کلاس اینکه یک متد داشته باشیم که کارش نمایش اطلاعات بر روی terminal باشد ایده جالبی نیست. چون شاید caller بخواهد اطلاعات رو بگیره و مثلاً در GUI نمایش بده یا در فایل ذخیره کنه و ...
    پس بهتره است متدی داشته باشیم که متن رو تولید کرده و برگرداند (چاپ نکند.) این کار بر عهده ی toString گذاشته شده.
    اما از آنجا که هر کلاسی می نویسیم اطلاعات یه جور خاص باید تولید کند، باید در کلاس هایی که می نویسیم toString رو رونویسی (override) کنیم.
    موفق باشید.
    object referenc چیه؟
    پاسخ:
    سلام
    همون فلش هایی که سر کلاس می کشیم.
    متغیری از نوع کلاس که اگر null نباشه آدرس یک شی رو ذخیره کرده یا به عبارت دیگه به یک شی اشاره می کند.
    موفق باشید.
    سلام استاد یه سوالی پرسیده بودید گفتید اگر در for-each بخواهیم عنصری رو حذف کنیم ارور می دهد اون ارور چیه؟
    پاسخ:
    سلام
    سوال من رو از خودم می پرسید؟!!
    نت بینز که دم دستتون هست، چک کنید.
    موفق باشید.
    سلام استاد . میشه کدهایی رو که امروز تو نت بینز نوشتید بزارید تو سایت. مرسی
    پاسخ:
    سلام
    گذاشته ام!
    موفق باشید.
    سلام استاد
    اگه میشه لطف کنید کد برنامه Animal رو بذارید
    ممنون
    پاسخ:
    سلام
    برنامه رو از اینجا دریافت کنید.
    موفق باشید.
    سلام استاد میشه یه توضیحی بدید که در پروژه ی ZULL کلاس parser در متد getcommand یه خطی از اون نوشته 

    Scanner tokenizer = new Scanner(inputLine);
            if(tokenizer.hasNext()) {
                word1 = tokenizer.next();      // get first word
                if(tokenizer.hasNext()) {
                    word2 = tokenizer.next();      // get second word
                    // note: we just ignore the rest of the input line.
                }
            }

    میشه این رو توضیح بدید بگید tokenizer دقیقا چکار میکنه؟؟؟
    ممنون.
    پاسخ:
    سلام
    tokenizer از نوع Scanner است که به رشته ی inputLine "وصل شده".
    کارش اینه که به طور پبش فرض رشته رو از محل کاراکترهای سفید (whitespace) می شکند. البته می توان محل قطع را با متدی تغییر داد.
    با متد next هر قطعه را که اصطلاحاً به آن token گویند بر می گرداند. اگر هنوز در رشته token دیگری باشد، hasNext مقدار true بر می گرداند.
    برای اطلاعات بیشتر و دیدن چند مثال به اینجا مراجعه کنید.
    موفق باشید.
    سلام استاد
    قرار شد بهتون یادآوری کنم در مورد اسکلت امتحانتون توضیح بدید.
    یعنی چه چیز هایی رو قراره در امتحان بیاورید.
    در کل استیل یا اسکلت امتحان دیگه.
    ممنون
    پاسخ:
    سلام
    در امتحان از هر آنچه سر کلاس گفته شده ممکن است سوال بیاد.
    هم سوال مفهومی و هم پیاده سازی.
    همان طور که اول ترم گفته شد اگر تمرین ها رو انجام داده باشید و مباحث رو فهمیده باشید، ان شاء الله پنج شنبه خوشحال از جلسه امتحان بیرون می روید.
    موفق باشید.

    استاد تو رو خدا از اسلاید 19 به این ور رو دوباره توضیح بدید ما هیچی نفهمیدیم اخه شما هم این قسمت ها رو خیلی سریع درس دادید
    پاسخ:
    سلام
    باشه، به شرط اینکه حواستون جمع باشه!
    موفق باشید.
    سلام . بحث lookup گفتیم اگر مثلا متد display رو اگرهم در subclass و هم در superclass داشتیم می یاد display درsubclass ر اجرا می کنه پس بازم مشکل newafeed حل نمی شه که یعنی اگر بخواهیم هم displayدر subclass اجرا بشه و هم display در superclass باید چه طور این کار رو کنیم؟
    پاسخ:
    سلام
    جوابش رو هم گفتیم!
    فراخوانی متد display کلاس Post در متد display زیرکلاس ها که با استفاده از دستور زیر انجام می شود.
    ()super.display 
    موفق باشید.
    سلام استاد
    1- اسلاید فصل 9 رو می شه بزارید
    2- فردا کلاس تشکیل می شه؟
    پاسخ:
    سلام
    اسلاید فصل 9 را از اینجا دریافت کنید.
    بله ان شاء الله.
    موفق باشید.
    سلام استاد لطفا پروژه پایانی رو سریع تر اعلام کنید تا فرصت داشته باشیم روش فکر کنیم
    پاسخ:
    سلام
    صبر کنید لطفاً
    ان شاء الله به موقع اعلام می شود.
    موفق باشید.
    سلام استاد 
    ممنون میشم اگر درباره ی کلاس ها و متدهای abstract  توضیحی بدید

    پاسخ:
    سلام
    کلاس abstract  کلاسی است مثل Animal که خیلی کلی است. به همین دلیل جلسه قبل متد makeNoise آنرا خالی گذاشتیم.
    ان شاء الله در فصل 10 به این مبحث می رسیم.
    موفق باشید.
    سلامی دوباره
    البته در ادامه ی سوال قبل اگه باشه : 
    hamid reza is         very goooooood    .
    حالا با Split  جدا کنیم. البته  space ها رو. و بعد چاپ کرد نباید space ی چاپ کنه یا چاپ میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟
    یعنی اینطوری چاپ میکنه یا نه؟؟؟
    hamid
    reza
    is


    very
    goooooood

    .

    اگه میشه این دو تا پیام رو پشت سر هم بزارید.
    ممنون
    پاسخ:
    سلام
    درسته.
    یک راه اینه که چند space پشت سر هم را تبدیل به یک space کنید و بعد split نمایید.
    موفق باشید.
    سلام استاد یه سوال
    متد Split در String مثلا وقتی با space کلمات رو جدا میکنیم دیگه تو ارایه ی جدیدمون space نداریم دیگه درسته؟؟؟
    امیدوارم متوجه شده باشید.
    مثلا
    hamidreza ghonchi ia very goooooood.
    وقتی با space جدا کنیم میشه.
    hamidreza
    ghonchi
    is 
    very
    goooooood.
    دیگه space رو نمیاره تو ارایه مون دیگه؟؟؟
    فکر کنم درست پرسیدم؟؟؟
    ممنون
    سلام استاد
    من اینو نمیفهمم.


    Example: import java.io.*; 
    public class Test{
    public static void main(String args[]){ 
    String Str=new String("Welcome to Tutorialspoint.com");                     StringSubStr1=new String("Tutorials"); String SubStr2=new String("Sutorials"); 
    System.out.print("Found Index :"); System.out.println(Str.indexOf('o')); System.out.print("Found Index :"); 
    System.out.println(Str.indexOf('o',5)); 
    System.out.print("Found Index :"); 
    System.out.println(Str.indexOf(SubStr1)); 
    System.out.print("Found Index :"); System.out.println(Str.indexOf(SubStr1,15)); 
    System.out.print("Found Index :"); 
    System.out.println(Str.indexOf(SubStr2)); } } 
    This produces the following result: 
    Found Index :4 
    Found Index :9 
    Found Index :11
    Found Index :-1
    Found Index :-1


    مگه متد های بالا یه int نمیگیره.
    public int indexOf(int ch )

    پس چرا کاراکتر داده؟
    بعد اینکه کاراکتر o داده درسته تو قسمت اولش.
    ولی موقعی که چاپ کرده 4 تا زده در صورتی که 5 تا o داره.
    میشه یه توضیحی بدید؟؟
    ممنون
    پاسخ:
    سلام
    خروجی برنامه درسته.
    کارکرد متدهای مذکور را اینجا ببینید.
    موفق باشید.
    سلام استاد . خسته نباشید .
    ببخشید من مفاهیم boxing و unboxing را با استفاده از کلاس wrapper اشتباه می گیریم الان در صفحه42 اسلایدها گفتیم این کد اشتباه است چون باید از value of استفاده بشه اما صفحه قبلش بدون اینکه از value of استفاده کنیم اومدیم یک int رو در arraylist مون که از نوع integer است add کردیم این چه جوریه؟
    پاسخ:
    سلام ممنون
    اشتباه کد این نیست که از autoboxing یا unboxing استفاده کرده است.
    اشتباهش اینه که بدون ایجاد شی می خواد unboxش کنه. یعنی در واقع متد intVlaue رو روی integer (به طور ضمنی) اعمال کرده. و چون integer مقدارش null است منجر به exception می شود.
    موفق باشید.
    سلام مجدد
    استاد ببخشید یه سوال دیگم اینه که متد asList از کلاس Arrays دقیقا چیکار میکنه؟
    ممنون
    پاسخ:
    سلام
    همانطور که در API نوشته یک آرایه رو گرفته و یک لیست با عناصر اون آرایه بر می گرداند.
    البته دقت شود اندازه لیستی که بر می گرداند ثابت است یعنی نمی توان چیزی به آن اضافه کرد.
    موفق باشید.
    سلام استاد خسته نباشید
    ببخشید میخواستم بپرسم  که آیا متد addAll در کلاس HashSet متدی هستش که به طور مستقیم در HashSet نیست و از کلاس java.util.AbstractCollection بهش به ارث رسیده؟
    ممنون

    پاسخ:
    سلام ممنون
    بله درسته.
    با مراجعه به API می توان فهمید.
    موفق باشید.
    سلام.
    امتحان میان ترم شامل چه مباحثی می شود؟
    پاسخ:
    سلام.
    همه ی مباحثی که سر کلاس مطرح شده است.
    موفق باشید.
    سلام استاد .
    لطفا اگه می شه اسلاید های وراثت رو تو وبلاگتون بزارید
    ساعت رفع اشکال همون شنبه 10تا12 شد؟
    پاسخ:
    سلام
    اسلاید فصل 8 رو از اینجا دریافت  کنید.
    بله ان شاء الله.
    موفق باشید.
    java.awt.Graphics is abstract ; cannot be instantiated
    سلام استاد، ببخشیدا ولی این ارور رو میده، کدی هم که نوشتم اینه :

    Graphics g = new Graphics();
    g.drawLine(100, 200, 300, 300);
    تشکر
    پاسخ:
    سلام
    مطالعه شما جزئی بوده!
    ابتدا یک کلاس به صورت زیر و با متد زیر (اسم متد مهم است) تعریف می کنیم.
    public class MyDrawPanel extends JPanel{

    public void paintComponent(Graphics g){
    g.setColor(Color.red);
    g.drawLine(10, 10, 100, 100);
    }
    }

    سپس طبق کد زیر یک شی از کلاس بالا بر روی JFrame قرار می دهیم.

        public static void main(String[] args) {
    // TODO code application logic here
    MyDrawPanel panel = new MyDrawPanel();
    JFrame frame = new JFrame();
    frame.getContentPane().add(panel);

    frame.setSize(300, 300);
    frame.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
    frame.setVisible(true);

    }
    موفق باشید.
    سلام استاد
    خسته نباشید
    با توجه به سوال درموردرسمobject diagram ،یعنی متغیر های محلی نمی تونن ازنوع کلاس باشن وفقط فیلدها می تونن از نوع کلاس باشند درسته؟
    ممنون
    پاسخ:
    سلام ممنون
    درست نیست.
    دیاگرام شی تصویری است از چگونگی ارتباط اشیاء با هم در یک لحظه از زمان.
    در آن لحظه ی خاص از زمان فرض می شود هیچ متدی در حال اجرا نیست.
    اگر رفتار یک متد و چگونگی تاثیر آن بر دیاگرام شی رو بخواهیم بدونیم، باید قبل و بعد از اجرای متد دیاگرام ها را رسم کرده و مقایسه کنیم.
    مانند تمرینی که در این زمینه داده شد.
    موفق باشید.
    سلام استاد، شب تون بخیر
    برای رسم خط از یک مختصات به مختصات دیگه باید چه کار کنم؟
    (در حالت کلی، نه پروژه  scribble)
    ممنون
    پاسخ:
    سلام ممنون
    برای این کار می توان از متد drawLine کلاس Graphics استفاده کرد.
    برای اطلاعات بیشتر در مورد گرافیک به لینک زیر مراجعه کنید.

    Lesson: Getting Started with Graphics


    همچنین می توانید اسلایدهای غیر درس را در ftp ببینید.
    موفق باشید.
    مرسی بابت جواب های کاملتون :)

    پاسخ:
    ممنون
    استاد 2 تا سوال :
    1- وقتی یک return خالی اخر یک متد با نوع بازگشتی boolean می زاریم ایندقیقا چی کار م ی کنه؟
     2- متد  isCommand  از کلاس CommandWord در zull better همیشه false بر می گردونه چون اگه ما بیایم return false; اخر رو پاک کنیم  error می ده یعنی اصلا اون return trueتو حلقه شناخته شده نیست.
    پاسخ:
    سلام
    1- دستور return بدون مقدار برگشتی فقط در متدهایی که void هستند کاربرد دارد.
    در متدهای غیر void باید جلوی return مقدار یا عبارتی از نوع متد نوشته شود.

    2- این طور نیست.
    به این دو نکته دقت کنید:
    • دستور return آخرین دستوری است که در متد اجرا می شود.
    • در متد غیر void حتماً باید دستور return اجرا شود.

    طبق اولین نکته اگر یک بار دستور return داخل بلاک if اجرا شود، اجرای متد تمام می شود و دیگر به return آخر نمی رسیم. یعنی در این حالت false بر نمی گرداند.

    طبق نکته دوم اگر هیچ وقت شرط if درست (true) نگردد، دستور return در بلاک if اصلاً اجرا نمی شود. پس باید یک return آخر متد باشد.

    کمپایلر همه ی حالات رو چک می کند. باید در هر حالت return ی برای اجرا وجود داشته باشد.

    موفق باشید.

    سلام استاد ببخشید در پروژه zull-with-enum v1  این متدisUnkhnown در کلاس CommandWord چه کاربردی  دارد؟ نقش UNKHOWN رو نمی فهمم؟
    پاسخ:

    سلام، سوال خوبیه!

    متد isUnknown در کلاس Command است نه در CommandWord !
    برای درک این متد باید متد getCommand از کلاس Parser، متد  getCommandWord از کلاس CommandWords و سازنده ی کلاس command رو بررسی کنید.

    در متد getCommand برای ساختن و برگرداندن command از دستور زیر استفاده

     return new Command(commands.getCommandWord(word1), word2);

    اولین پارامتر سازنده ی کلاس Command از نوع شمارشی یعنی CommandWord است. برای به دست آورد مقدار مناسب از متد getCommandWord کلاس CommandWords استفاده شده است.

    با بررسی این متد مشخص می شود در صورتی دستور معتبر نباشد این متد مقدار شمارشی UNKNOWN را بر می گرداند.

    حال پاسخ سوال شما:

    متد isUnknown چک می کند آیا دستور معتبر است یا نه. برای این کار فیلد commandWord رو که از نوع شمارشی است با CommandWord.UNKNOWN مقایسه می کند.

    نقش UNKNOWN هم که مشخص شد.

    موفق باشید.

    استاد در باره enum کمی توضیح بدید. مرسی
    پاسخ:
    سلام
    لینک زیر رو مطالعه کنید.
    اگر باز نیاز به توضیح داشتید بپرسید.

    enums

    موفق باشید.
    سلام استاد
    خسته نباشید
    استاد این ارورمربوط به چیه؟
      this feild can not be referenced from a static -context
    ممنون
    پاسخ:
    سلام ممنون
    احتمالاً در یک متد static می خواستید به یک فیلد غیر استاتیک دسترسی داشته باشید که امکان پذیر نیست.
    معمولاً این اتفاق زمانی می افتد که شما در متد main یک کلاس می خواهید با فیلدهای همان کلاس کار کنید.
    اگر همینطور است، باید ابتدا در main یک شی از کلاس بسازید و سپس با آن شی کار کنید.
    موفق باشید.
    سلام استاد
    خسته نباشید 
    ببخشید برای افزودن یک music به برنامه در حال اجرا مثلا اجرای یک بازی از چه دستوری باید استفاده کنم؟
    با تشکر.
    پاسخ:
    سلام ممنون
    دستور که نه ولی کدهایی برای این کار وجود دارد که احتمالاً در اسلایدهای داخل ftp باشد.
    البته در این روش باید نت موسیقی مورد نظر را بدونید.

    روش دیگر (و شاید بهتر) این است که از کلاس MusicPlayer پروژه ی music-organizer-v5 فصل 4 استفاده کنید.
    موفق باشید.
    سلام 
    خسته نباشید
    استاد ،تفاوت list  با arrayList چیه؟

    پاسخ:
    سلام ممنون

    ArrayList یک List است. یعنی هر متدی که در List است در ArrayList هم هست.
    فلسفه ی وجود List نیازمند یادگیری مبحث وراث و اینترفیس است که ان شاء الله در آینده نزدیک گفته می شود.

    پس فعلاً هر جا List رو دیدید فرض کنید ArrayList است.

    موفق باشید.
    سلام استاد
     خسته نباشید
    فردا(شنبه) دفترتون هستین؟؟
    پاسخ:
    سلام ممنون
    بله.
    برای رفع اشکال می تونید از ساعت 11 تا 12:30 مراجعه کنید.
    موفق باشید.
    سلام استاد
    فردا کلاس تشکیل میشه یانه؟
    پاسخ:
    سلام
    این هفته کلاس تشکیل نمی شود.

    موفق باشید
    با عرض سلام
    میشه لطف کنید، تمرین های 6.12 , 6.13 رو یک توضیحی بدید؟
    و ضمنا جفت تمرین ها رو باید روی zull-better انجام بدیم یا zull-bad ؟
    پاسخ:
    سلام
    Zuul-better
    تمرین اول از شما می خواد object diagram پروژه رو رسم کنید.
    در تمرین دوم شما فرض کنید با دستور go به یک مکان جدید وارد شدید، حال دوباره object diagram رو رسم کنید.
    موفق باشید.
    سلام استاد.خسته نباشید...
    در رسم object Diagram فقط باید فیلد ها را بیاورم یا متغییر های محلی هم مهم هستند؟
    اگه ممکنه ی توضیح در مورد اینکه کلا باید توی رسم به چه نکاتی توجه کنیم بدید...
    با تشکر از زحمات شما
    پاسخ:
    سلام ممنون
    همانطور که سر کلاس گفته شد، شما فقط باید به فیلدها توجه کنید.
    چون object diagram وضعیت یا state اشیاء رو در یک لحظه نشان می دهد.
    موفق باشید
    سلام استاد
    اول اینکه اگه میشه اسلاید فصل هفتم (ششم) رو بزارید. ممنون میشم.
    دوم اینکه استاد میشه در مورد فرستادن و فراخوانی یه متد به متد دیگه یه توضیحی بدید؟
    مثلا تو همین پروژه ی بازی زول
    public void play() 
        {            
            printWelcome();

            // Enter the main command loop.  Here we repeatedly read commands and
            // execute them until the game is over.
                    
            boolean finished = false;
            while (! finished) {
                Command command = parser.getCommand();
                finished = processCommand(command);
            }
            System.out.println("Thank you for playing.  Good bye.");
        }



    private boolean processCommand(Command command
        {
            boolean wantToQuit = false;

            if(command.isUnknown()) {
                System.out.println("I don't know what you mean...");
                return false;
            }

            String commandWord = command.getCommandWord();
            if (commandWord.equals("help")) {
                printHelp();
            }
            else if (commandWord.equals("go")) {
                goRoom(command);
            }
            else if (commandWord.equals("quit")) {
                wantToQuit = quit(command);
            }

            return wantToQuit;
        }


    اونایی رو که پر رنگ کردم رو دقت کنید. در متد اصلی ساخته و به یه متد دیگه اونو فرستاده درسته؟؟؟
    برای همه چیز همینطوریه؟
    منظورم اینه که برای map و set و ارایه و .... همینطوریه؟
    امیدوارم گیجتون نکرده باشم.
    پاسخ:
    سلام
    برای دریافت اسلاید فصل 6 کتاب اینجا کلیک کنید.

    فراخوانی یک متد در متد دیگر کاری طبیعی و متداول است.
    مثلاً شما در برنامه خودتون یک متد مثلاً به نام Test دارید که در آن یک شی از کلاس ArrayList می سازید و متد add آن را فراخوانی می کنید.
    پس در متد Test متد add کلاس دیگر فراخوانی شده است.
    امیدوارم که سوال شما را درست متوجه شده باشم.
    موفق باشید
    سلام استاد 
    خسته نباشید 
    ببخشید برای رفع اشکال میشه حضوری خدمتتون برسیم.
    با تشکر.
    پاسخ:
    سلام ممنون
    بله.
    چهارشنبه طرف صبح 9 به بعد در آزمایشگاه آقای دکتر حسن پور هستم.
    می توانید مراجعه کنید.
    موفق باشید.
    سلام
    استاد من از دو قسمت هیچی متوجه نشدم:
    یکی اون جایی که راجع به commander صحبت شد یکی ام قسمت debug کردن جزء به جزء! 
    پاسخ:
    سلام
    منظورتون از commander چیه؟
    برای دیباگ می توانید حضوری مراجعه کنید.
    موفق باشید.
    سلام استاد خشته نباشید . استاد پروژه پایانی چه جوری هستش ؟کی در بارش توضیح می دید؟
    پاسخ:
    سلام، شما هم!
    در زمانی مناسب در موردش بحث خواهد شد.
    در حال حاضر هر تمرینی که انجام می دهید شما را در انجام پروژه کمک می کند.
    موفق باشید.
    سلام استاد خسته نباشید
    استاد ممنون از این پست خوبتون راستش تو این پست هم می تونیم اشکالاتی رو که از پروژه های قبلی داریم رو هم بگیم؟
    یا فقط سوالات مربوط به درس جلسه اخیر؟
    ممنون

    پاسخ:
    سلام
    بله. از هر قسمت که سوال دارید.

    موفق باشید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی