تمرین نمایش شماره دانشجویی
همان طور که سر کلاس گفته شد در این تمرین باید مداری طراحی و پیاده سازی کنید که شماره دانشجویی خودتان را یک رقم یک رقم نمایش دهد.
البته سر کلاس بحثی مطرح شد که چون رقم تکراری داریم نمی شود با شمارنده این کار را کرد. در اینجا روش ساده ای گفته می شود که با استفاده از آن این کار ممکن می گردد.
راه کار:
از آنجا که شماره دانشجویی ما 7 رقمی است پس نیاز به 3 فلیپ فلاپ داریم (چرا؟) و یک حالت هم اضافه می آید که از آن نیز استفاده می شود.
مرحله ی اول:در این مرحله شما یک شمارنده ی دودویی سه بیتی می سازید که از 0 تا 7 می شمرد. خروجی فلیپ فلاپ ها را با XYZ نمایش می دهیم.
فلیپ فلاپ متناظر با X از نوع JK، فلیپ فلاپ متناظر با Y از نوع T و فلیپ فلاپ متناظر با Z از نوع D انتخاب گردد.
مرحله ی دوم:
ارقام شماره دانشجویی خود را از چپ به راست از صفر شماره گذاری کنید. هر حالتِ شمارنده متناظر می شود با یک رقم از شماره دانشجویی. از حالت آخر که اضافه می آید برای نمایش خط تیره (قطعه ی g از نمایشگر هفت قسمتی) استفاده شود.
مرحله ی سوم:
در این مرحله مداری ترکیبی (چرا ترکیبی؟) طراحی کنید که XYZ را به عنوان ورودی دریافت کرده و 7 خروجی برای نمایش رقم مربوطه بر روی نمایشگر هفت قسمتی تولید کند. برای این کار جدولی مانند شکل زیر ایجاد کنید. این جدول با فرض اینکه شماره دانشجویی 9023285 باشد ایجاد شده است.
X Y Z |رقم مربوطه| a b c d e f g
----------|----------|---------------------
0 0 0 | 9 | 1 1 1 1 0 1 1
0 0 1 | 0 | 1 1 1 1 1 1 0
0 1 0 | 2 | 1 1 0 1 1 0 1
0 1 1 | 3 | 1 1 1 1 0 0 1
1 0 0 | 2 | 1 1 0 1 1 0 1
1 0 1 | 8 | 1 1 1 1 1 1 0
1 1 0 | 5 | 1 0 1 1 0 1 1
1 1 1 | - | 0 0 0 0 0 0 1
هر خروجی را با استفاده از جدول کارنو ساده کنید و مدار مربوطه را رسم کنید.
در پروتئوس از 7segment کاتد مشترک (common cathode) استفاده کنید. مطابق شکل زیر. کاتد نمایشگر (اتصال پایین) را به زمین وصل کنید.
دیاگرام مدار به طور کلی در شکل زیر نشان داده شده است.
توجه: تمام مراحل را بر روی کاغذ انجام داده و از آن عکس گرفته به همراه فایل پروژه ی پروتئوس (pdsprj) ارسال کنید.
پاسخ را علاوه بر ارسال به ایمیل حل تمرین، به ایمیل زیر نیز ارسال کنید:
مهلت ارسال: پنجشنبه 21 خرداد ساعت 20
با تاخیر: جمعه 22 خرداد ساعت 20
موفق باشید.
- ۹۴/۰۳/۱۱